loading...
گردشگری
m بازدید : 525 پنجشنبه 26 مرداد 1391 نظرات (0)

 

غذای محلی شیرازی

در شهر شیراز از گذشته تاکنون دارای غذاهای سنتی و دلچسبی بوده است که گوشه از فرهنگ و آداب و رسوم آن به شمار می رود.

دو پیاز و آلو ، شکر پلو، آش انار ، یخنی نخود ،کلم پلو ،یخنی عدس کلم،آش سبزی و...در میان خانواده های شیرازی از محبوبیت خاصی برخوردار است و همچنین در میان گردشگران نیز طرفداران مخصوص خود را دارد.در ادامه طرز تهیه دو نمونه از این غذاها اورده شده:

کلم پلو :

مواد لازم:برنج 4 لیوان،کلم سر(قمری)نیم کیلو،گوشت چرخ کرده 300 گرم ،آرد نخودچی250 گرم، سبزی (ترخان،شوید،ریحان و تره)پاک کرده نیم کیلو،پیاز،نمک،زرد چوبه و روغن به اندازه کافی

طرز تهیه:گوشت چرخ شده را با پیاز رنده کرده و آرد نخود چی و مقداری نمک و زرد چوبه را مخروط نموده و به خوبی ورز می دهند،به طوری که خمیر آماده شده و به دست نچسبد و سپس آنها را در چلو صافی (ترش باله)ریخته تا آب آن خارج شود و با کمی آب لیمو در روغن سرخ می کنند.برنج را که از قبل خیس نموده اند در قابلمه ای که آب جوشان دارد ریخته ،کمی زرد چوبه به آن اضافه می کنند.وقتی دانه های برنج کمی نرم شد آن را صاف کرده مقداری اب روی آن می ریزند تا آبریس برنج خارج شود.

کلم وسبزی را در صافی با برنج مخروط می کنند.سپس برنج را در قابلمه ریخته ،کمی آب و روغن را روی آن می ریزند.بعد از آنکه بخار در قابلمه جمع شد برنج را دم می کنند و بعد از مدتی (در حدود یک ساعت)کوفته ریزه ها را وسط برنج گذاشته،مجددا دم می کنند وقتی برنج حاضر شد یا دم کشید در دیس و سینی ریخته و صرف می کنند.

آش انار:

مواد لازم:چغندر یک دانه،برنج یک لیوان و نیم،گوشت چرخ کرده نیم کیلو،لپه نصف لیوان،انار،نعنا خشک و پیاز داغ به اندازه کافی.

طرز تهیه:چغندر را رنده کرده و می پزند.گوشت کوبیده یا چرخ کرده را به صورت کوفته ریز (گلوله هایی به اندازه یک فندق)در می آورند.برنج و کوفته های ریز و نعنا خشک و پیاز داغ را به چغندر در حال پختن اضافه می کنند.وقتی که برنج پخته شد ،آب انار به آن افزوده و می گذارند به خوبی بپزد.در صورتی که آب انار ترش باشد ،یک یا دو استکان شکر به آن اضافه می کنند.وقتی که آش به اندازه دلخواه سفت شد آن را  در ظرف  ریخته و روی آن را با نعنا و پیاز داغ تزیین می کنند

m بازدید : 122 سه شنبه 24 مرداد 1391 نظرات (0)

 

غذاهای محلی استان گیلان

از آنجائيكه اقليم و آب و هوای مساعد و خاك مرغوب گيلان ،آمادگی پرورش انواع مواد خوراكي طبيعي شامل :صيفی جات ،ميوه ها ، حبوبات و ... غيره را دارد، و فور نعمت و حسن سليقه كدبانوهای گيلانی،باعث طبخ خوراكيهای لذيذ شده است، بطوريكه توجه مسافران زيادی را به همين منظور، به اين استان جلب مي‌نمايد. خصوصاً قرار گرفتن مخلفاتی چون انواع ترشی ، فلفل و زيتون پرورده در كنار اين غذاها به لذت خوردنيها مي افزايد.

میرزا قاسمی:

مواد لازم: بادمجان، گوجه فرنگی، سير، تخم مرغ، ادويه و رب گوجه فرنگی.

 
ابتدا بادمجان ها را روی ذغال (در حال حاضر چراغ گاز) كباب ميكنند، سپس پوست سوخته’ آن را جدا كرده، با گوشت كوب و يا ساطور تخته(در سابق استفاده مي شد) می‌كوبند.آنگاه بادمجانها را با مقداری زرد چوبه در روغن تفت داده وسير را نيز كه قبلاً خرد و سرخ كرده اند، به بادمجانها اضافه مي كنند. در فصول تابستان و بهار مقداری گوجه فرنگی راريز خرد كرده، به مخلوط سير و بادمجان اضافه ميكنند و در فصل زمستان از رب گوجه فرنگي استفاده مي كنند. وقتي گوجه (رب) نيز تفت داده شد، تخم مرغ را اضافه می كنند.

باقلا قاتق:

موادلازم: لوبيای خورشتی (پاچ باقلا)، شويد (خشك يا تر)، سير خام ( برگ سير)، تخم مرغ،ادويه، روغن.

 
ابتدا باقلی‌ها را پوست كنده (از غلات سبز و پوسته دوم جدامي‌كنند)و همراه با سير خلال شده يا برگ سير خرد شده، با مقداري روغن در قابلمه( ياگمج كه ظرفی گلی است و در گذشته كاربرد بيشتری داشته) كمی سرخ می كنند ، سپس مقداركمی زردچوبه وشويد به باقلی اضافه نموده و تفت می‌دهند. در انتها، يك يا دو ليوان آب به مواد اضافه نموده و بر روی حرارت ملايم می گذارند، تا وقتی كه روغن غذا درسطح قابلمه بالا بيايد، آنگاه تخم مرغ را اضافه می كنند.

 

m بازدید : 352 یکشنبه 22 مرداد 1391 نظرات (0)

طرز تهیه شولی

 

سبزی: (نصف آن اسفناج و نصف دیگر شوید، تره، جعفری و چند شاخه شنبلیله) یک و نیم کیلو

چغندر: دو عدد بزرگ

پیاز: سه عدد

نعنا: خشک دو قاشق غذا خوری

آرد: یک و نیم لیوان

عدس: یک لیوان

روغن: به میزان لازم برای پیاز و نعناع داغ

نمک: به میزان لازم

زردچوبه: دو قاشق مربا‌خوری

سرکه: به میزان دلخواه

طرز تهیه:

ابتدا چغندر را پوست کنده، سپس آن را به صورت خلالی برش داده و با مقداری آب می‌گذاریم روی شعله تا نیم‌پز شود.

بعد از نیم پز شدن چغندر، عدس و سبزی خرده شده را به آن اضافه می‌کنیم و صبر‌می‌کنیم تا کاملا بپزد.

در این فاصله نعنا و پیاز داغ را درست کرده و به آن زردچوبه را اضافه می‌کنیم.

به آرد حدود 4 تا 5 لیوان آب اضافه کرده و سپس با دست، کاملا آن‌ها را با هم مخلوط می‌کنیم.

وقتی سبزی و عدس پخته شد نصف پیاز داغ را به قابلمه اضافه کرده و می‌گذاریم چند غل بخورد.

بعد از آن، ابتدا حدود 4 لیوان آب جوش به آش اضافه می‌کنیم و سپس آرد آب گرفته را به آرامی به آش اضافه می‌کنیم و همزمان هم، خوب به هم می‌زنیم تا آرد گلوله نشود.

سایر غذاهای محلی شهرستان یزد:

آش کدو:

یکی از آش های ویژه شهرستان تفت است.از مواردی مانند، لوبیا، نخود،عدس ، کدو،روغن و شوید و آرد تهیه می شود.این غذا مخصوص زمستان بوده و بسیار مقوی است و برای بیماران مفید است.

آش کلم:

یکی دیگر از آش های ویژه  شهرستان تفت است.مواد تشکیل دهنده آن ،ماش،برنج وادویه است.مردم معتقدند که این آش مزاج گرمی دارد،به همین دلیل بیشتر در زمستان مصرف دارد.

اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 24
  • کل نظرات : 5
  • افراد آنلاین : 2
  • تعداد اعضا : 1
  • آی پی امروز : 15
  • آی پی دیروز : 0
  • بازدید امروز : 21
  • باردید دیروز : 1
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 21
  • بازدید ماه : 78
  • بازدید سال : 1,039
  • بازدید کلی : 25,882