loading...
گردشگری
m بازدید : 144 پنجشنبه 26 مرداد 1391 نظرات (3)

آخر ای باد صبا بوی اگر می آری

                                         سوی شیراز گذر کن که مرا یار آن جاست

 

استان فارس:              

وسعت استان فارس حدود 132هزار کیلومتر است.این استان از شمال به استان اصفهان،از شرق به استان یزد و جنوب به استان هرمزگان و از غرب به استانهای کهکیلویه و بوشهر محدود می شود.مرکز این استان شهر شیراز می باشد.و شهرهای تابعه آن عبارتند از:استهبان،مهر،آباده،اقلید،جهرم،داراب،سروستان،رامجرد،سپیدان،شیراز،فسا،فیروزآباد،لار،لامرد،سعادت شهر،صفا شهر،کازرون،مرودشت،خنج،نی ریز،بوانات،نورآباد ممسنی،فراشبند،حاجی آباد،اردکان و ارسنجان.

آب و هوای استان فارس در شمال سرد سیر،در نواحی مرکزی زمستانها معتدل و بارانی و تابستانهای گرم و خشک،و در جنوب و جنوب شرقی زمستانها معتدل و بارانی و تابستانها بسیار گرم است.زبان اکثریت مردم فارسی است اما عشایر ایل قشقایی به ترکی و عشایر عرب زبان به عربی صحبت می کنند.یکی از مناطق مهم عشایری ایران،استان فارس می باشد و بزرگترین ایل ایران(ایل قشقایی)با شش طایفه در فارس به کوچ روی می دهند.

انواع صنایع دستی در مناطق عشایری و روستایی نیز در شهرهای استان فارس رواج دارد که بیشترین تعداد آن در گروه بافته های دار قالی،گلیم و گبه قرار دارد.اگر دیگر صنایع دستی این استان می توان به خاتم ، خاتم سازی و خاتم کاری، معرق چوب،منبت کاری،ریزه کاری،نقاشی روی چوب و سفال و سرامیک سازی ،کاشی،معرق کاشی هفت رنگ،طراحی و نگار گری،نقشه کشی فرش،گچ بری،سنگ تراشی،ساخت گل های مصنوعی،آینه کاری و گل سازی،تذهیب و تشعیر و... نام برد.

استان فارس یکی از استانهای مهم برای گردشگری کشور ایران بشمار می رود چون مهمترین آثار تاریخی و طبیعی و تمدن ایران در این استان قرار گرفته است،مهمترین آثار تاریخی ایران بلکه جهان به نام تخت جمشید در این استان و در شهرستان مرودشت قرار گرفته که خود سند معتبر تمدن ایران بحساب می آید.شهر زیبای شیراز نیز با داشتن شعرایی همچون حافظ و سعدی یکی از مشهورترین شهرهای ایران و جهان می باشد.

m بازدید : 182 چهارشنبه 25 مرداد 1391 نظرات (0)

 

استان یزد

استان یزد با حدود 131575 کیلومتر مربع وسعت،چهارمین استان وسیع کشور است که در قسمت مرکزی فلات ایران در حاشیه ی دشت های کویر لوت قرار دارد.

این استان از شمال و غرب به استان اصفهان از شمال شرقی به استان خراسان از جنوب غربی به استان فارس و از جنوب شرقی به استان کرمان محدود می شود.

آب و هوای استان یزد به علت قرار داشتن بر روی کمربند خشک جهانی،دارای زمستان سرد و نسبتا مرطوب و تابستانهای گرم و خشک است.

مرکز این استان شهر یزد است و شهرهای مهم این استان عبارتند از:

یزد،اشکذر،صدوق،خاتم،ابرکوه،مهریز،تفت،اردکان،میبد،طبس،بافق و مهاباد.

گروه بزرگی از زرتشتیان ایران در استان یزد و به ویژه شهرستان اردکان زندگی می کنند.به دلیل خشکی آب و هوا و اندک بودن میزان بارندگی بین استانها ایران کمترین اراضی کشاورزی در یزد قرار دارد.عمده محصولات کشاورزی یزد شامل خرما،پسته و گندم است.به علت کم آبی،این استان بیشتر جنبه صنعتی دارد.استان یزد استانی صنعتی است که بافندگی آن از شهرت زیادی برخوردار است.صنعت شیرینی سازی در استان یزد از قدمتی دیرینه برخوردار بوده و محصولات آن صاحب شهرتی شده اند که از مرزهای ایران هم فراتر رفته است.مهمترین شیرینی جات یزدی با نام های قطاب،پشمک،باقلوا و باقلوا شامی می باشند.

یزد به معنی پاک و مقدس است و شهر یزد نیز به مفهوم شهر خدا و سرزمین مقدس است.

وجود آثاری از مهر و آناهیتا،ایساتیس و هخامنشی،زندان اسکندر،برج و بارو کهن،درهای بزرگ و عظیم و پناهگاههای متعدد موبدان و سران ساسانی و ابنیه و یادگارهای بعد از اسلام نظیر مساجد،امامزاده ها و مزارها نشانگر فرهنگ و تمدن قبل و بعد از دوره اسلامی در این استان بوده است.

m بازدید : 94 سه شنبه 24 مرداد 1391 نظرات (0)

 

استان گیلان

این استان شامل مناطق سرسبز مال غربی رشته کوه البرز و بخش غربی کرانه های جنوبی دریای خزر می باشد.طبیعت گیلان پوشیده از جنگل و دارای آب و هوای معتدل و مرطوب است.استان گیلان حدود 14700 کیلومتر مربع  مساحت داشته که در میان رشته کوه های البرز و تالش در شمال ایران جای

گرفته است.

این استان به واحد جغرافیایی جنوب دریای خزر تعلق دارد و با استان های اردبیل در غرب،مازندران در شرق،زنجان در جنوب و در شمال با کشور استقلاق یافته جمهوری اذربایجان و دریای خزر هم مرز و همسایه است.

 مرکز این استان شهر رشت می باشد و شهر های تابعه عبارتند از :رشت،استارا،آستانه اشرفیه،شفت،رودسر،بندر انزلی،رودبار،سیاهگل،ماسال،صومعه سرا،طوالش،رضوانشهر،فومن،لاهیجان،لنگرود.استان گیلان یکی از زیباترین مناطق ایران است که هرساله پذیرای تعداد بیشماری از ایرانگردان داخلی و خارجی است.جنگل های زیبا و ییلاق مصفا،کوهستان های غرب و شرق گیلان،سواحل زیبای دریای خزر و تالاب بین اللملی انزلی که از ویژگی های منحصر به فرد این استان است  و دهها مرکز تاریخی،مذهبی،تفریحی،شاهد انبوهی از جمعیت بازدید کننده در تمام فصول سالند.

اقتصاد گیلان،بر پایه کشاورزی،دامداری ، صید ماهی و پرورش زنبور عسل و کرم ابریشماستوار است که مهمترین محصولات کشاورزی این استان شامل برنج و چای می باشد که شهر های مختلف گیلان،از جمله لاهیجان و رودسر کشت می شوند.زیتون نیز از دیگر فراورده های زراعی است که کشت آن در شهرستان رودبار رایج است.

زبان گفتاری پیشینه مردم گیلان گیلکی است.مردم نواحی باختری و شمال باختری گیلان،تالشی زبان هستند و از زبانهای دیگری که تکلم می شود،می توان به کردی اشاره نمود.

همچنین،در برخی نواحی مانند آستارا و منجیل،از زبان ترکی آذربایجانی استفاده می شود.طبیعت گیلان جزو بکرترین نواحی ایران است که خود جهت توریم و گردشگری سهم عمده ای از گردشگران ایران را دربردارد.

سواحل زیبای تالاب بین اللملی،نواحی ییلاقی،جنگلهای زیبا و دیدنی،چشمه آب  معدنی،دریاچه های متعدد،آبشارها،گردنه ها و... همه اینها اندکی از نعمتهای خدادی این استان هستند.

اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 24
  • کل نظرات : 5
  • افراد آنلاین : 2
  • تعداد اعضا : 1
  • آی پی امروز : 41
  • آی پی دیروز : 0
  • بازدید امروز : 47
  • باردید دیروز : 1
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 47
  • بازدید ماه : 104
  • بازدید سال : 1,065
  • بازدید کلی : 25,908