loading...
گردشگری
m بازدید : 183 سه شنبه 24 مرداد 1391 نظرات (0)

 

جاذبه های گردشگری استان گیلان

مرداب انزلی:

مرداب انزلی ،در شمال ایران،واقع در استان گیلان و در کنار بندر انزلی است.این تالاب دارای نیلوفرهای آبی معروف و گونه های مختلفی از ابزیان و پرندگان می باشد.

در حاشیه جنوبی مرداب انزلی روستایی با قدمت تاریخی زیاد و در عین حال بسیار زیبا و دیدنی با نام اشنای (آبکنار)خودنماییی می کند.روستای آبکنار در اصل شبه جزیره ایست که توسط مرداب و رودخانه سیاه گیشه (عروس سیاه)و تالاب هنده خاله و اسفند سر (معروف به ماهروزه)در اب محاصره شده و از جنوب مرداب به گسکرات و جاده ترانزیت پونل و انزلی – استارا راه  دارد.گل نیلوفر واقع در این تالاب گلی بسیار زیباست که همه ساله گردشگران بسیار زیادی را به دل تالاب انزلی می کشاند.

تالاب بزرگ (آبکنار)،بخشی از منطقه حفاظت شده سیاه کشیم و پناهگاه حیات وحش سرخانکل عمده ترین رویشگاه این گیاه است.

بقعه شیخ زاهد گیلانی – لاهیجان:

تاج الدین ابراهیم کردی سنجانی معروف به شیخ زاهد گیلانی از صوفیان بزرگ ایران و از مریدان شیخ صفی الدین اردبیلی و از مردان نامی گیلان بود.

تبار او به شهر سنجان در خراسان می رسد.مقبره شیخ زاهد گیلانی (مربوط به سده هشتم هجری)واقع در لاهیجان به لنگرود در و در 3 کیلومتری لاهیجان در روستایی به نام شیخانبر واقع شده است.وفات شیخ زاهد گیلانی در سال 700 قمری بود و او در حوالی سیاهرود و درناحیه  غربی گیلان دفن کردند.بنابر برخی روایات بعدها در سال 892 قمری سلطان حیدر صفوی به سبب خوابی که دیده بود.با معماران و نجاران خود که از شهر شیروان با کشتی به گیلان منتقل کرده بود این بنا را ساخت و جسد شیخ را به آنجا منتقل کرد.

آرامگاه کاشف السلطنه:

شاهزاده محمد میرزا ملقب به کاشف السلطنه  و مشهور به چایکار، دولت مرد دوره قاجار و پهلوی بود.او نخستین کسی ست که کشت چی را در ایران رواج داد و به همین دلیل(پدر چای ایران)خوانده می شود.وی قبل از مراجعت به ایران، مقداری تخم چای را به همراه چهار هزار گلدان چای،قهوه،تخم کنف،دارچین ،فلفل،میخک،هل ،انبه،گنه گنه،کافور،ریشه زرد چوبه ،زنجبل و ...تهیه کرد و در سال 1385 ق با مشکلات بسیاری آنها را به ایران آورد.آرامگاه پدر چای ایران بر فراز تپه ای در نزدیک کوه بیجار هر ساله مورد بازدید علاقه مندان زیادی است.

آرامگاه میرزا کوچک خان جنگلی – رشت:

 

میرزا کوچک جنگلی مبارز انقلاب مشروطه و سردار جنبش جنگل از اولین رهبران جمهوری شوروی سوسیالیستی ایران(همچنین معروف به جمهوری شوروی سوسیالیستی ایران و جمهوری سرخ گیلان )بود.

آرامگاه وی معروف به سردار جنگل در جنوب شهر رشت و در محله سلیمان داراب واقع شده است.

این آرامگاه،در سالهای انقلاب  با شور و شوقی که نسل جوان برای آشنایی با شخصیت های تاریخی منطقه گیلان از خود نشان می دادند.مورد توجه قرار گرفت و به دنبال آن مسافران زیادی برای دیدن آرامگاه وی به سوی محله سلیمانی داراب سرازیر شدند.در حال حاضر،بنایی ساده ،اما زیبا روی قبر میرزا کوچک خان ساخته شده است.

گردنه حیران – آستارا:

حیران نام روستایی است در استان گیلان.این روستا به دلیل زیبایی طبیعی آن به عنوان یکی از منطقه های نمونه گردشگری در ایران به شمار می رود و با توجه به شرایط آب و هوایی مناسب در سالیان اخیر،مورد توجه گردشگران قرار گرفته است.ازمهمترین جاذبه های گردشگری این روستا،گردنه حیران است که در مسیر راه ارتباطی آستارا به اردبیل قرار گرفته است.این گردنه از یک طرف مشرف به کوه هایی است که پوشیده از جنگلهای انبوه است و از سویی مشرف به دره ای نه چندان عیق که از میان آن رود آستارا چای عبور می کند.این رود تعیین کننده مز ایران و کشور آذربایجان است.این گردنه در بیشتر زمانها در زیر پوششی از مه قرار دارد.

قلعه رودخان  - فومن:

قلعه هزار پله یا قلعه روخان قلعه عظیم و شکفت انگیزی است در 25 کیلومتری جنوب غربی فومن که در حوزه جغرافیایی این شهرستان قرار دارد و در قله کوهی در دل جنگل آرمیده است.برای رسیدن به قلعه پس از عبور از شهر فومن،روستاهای گشت،کردمحله،گشت رودخان،سیاه گش،سیدآباد و قلعه روخان باید طی مسیر کرد.رودخان نام قلعه ای استمتعلق به دوره سلجوقیه که بر فراز ارتفاعات جنگلی شهرستان فومن در روستای روخان بنا شده و 6/2 هکتار مساحت و 65 برج و بارو و دیاری به طول 1500 متر دارد.رطوبت بیش از حد هوا باعث رویش گیاه در لابه لای دیوارهای قلعه و پوسیدگی آنها شده،اما با این حال در مقایسه با قلعه های دیگر،این قلعه هنوز سالم مانده است.

این مسیر فوق العاده زیبا را که از وسط جنگل به سمت کوه تا قلعه می باشد.باید با پای پیاده که حدود 5 کیلومتر است طی کرد.زمان لازم برای رسیدن به قلعه حدود یک ساعت و نیم است که مقداری از مسیر راه عادی و مابقی مسیر حدود هزار پله است.از روستای قلعه رودخان تا قلعه طبیعت بسیار زیبا و چشم اندازهای زیادی وجود دارد که توجه هر بیننده ای را به خود جلب می کند.در مسیر صعود به قلعه درختانی با قدمت طولانی به سمت آسان قد علم کرده و نور از لابه لای شاخه های این درختان به پایین می ریزد.ارتفاع دیواره ها متفاوت و از 2 تا 10 متر متغیر است و در نقاط نفوذ پذیر،دیوارها وباروها قطور و ارتفاع بیشتری دارند.انتخاب مکان مناسب ،بهره گیری از مصالح مقاوم،استفاده از شیوه های مختلف معماری و ایجاد اشکال هندسی متنوع ،عظمت خاصی به این مجموعه داده است.

فرم کلی قلعه نامنظم است از 2 بخش شرقی و غربی تشکیل شده است.در دوره سلجوقیان این قلعه تجدید بنا شده از پایگاه های مبارزاتی اسماعیلیان بوده است.بر روی سر در ورودی آن درج شده است این قلعه در سال 918 تا 921 هجری قمری برای سلطان حسام الدین امیردباج بن علاءالدین اسحق تجدید بنا شده است.این کتیبه در موزه ی گنجینه ی رشت نگهداری می شود.این قلعه در ارتفاعی بین 665 تا 715 متر از سطح دریا واقع شده است.

پل خشتی – لنگرود:

امروزه از پل خشتی لنگرود که از آجر و ساروج ساخته شده است،به عنوان معروفترین بنای تاریخیو نماد شهر لنگرود یاد می شود.این پل بر روی رودخانه ساخته شده که در گویش گیلکی لنگرودی،به آن خشته پل و خشته پورد گویند.

بر اساس اطلاعات کتاب تاریخی خانی تا سال 912 ه.ق در شهر لنگرود،فقط پل چوبی موجود بود.از این رو ساخت این پل را می توان به زمان حکام کیایی گیلان منسوب دانست.هر چند پاره ای از بومیان ساخت این پل را به عهد تیموری و ایلخانیان نسبت می دهند که البته سند و مدرک معتبری در این باره در دست نیست،اما در کتاب دارالمرز ولایت گیلان نوشته ی رابینو ساخت آن مربوط به دوران صفوی ذکر نموده است.

آبشار شیطان کوه و استخر لاهیجان:

شیطان کوه ،کوهی استدر استان گیلان،شرق شهر لاهیجان در گذشته به این منطقه شاه نشین کوه می گفتند و برکه ای که 200 متر عرض و 70 متر طول داشت در جلوی آن بود که برای انبار کردن آب در امر آبیاری از ان استفاده می شد.امروزه برکه  که دریاچه ای مصنوعی تبدیل شده و عمارت کوچکی در وسط این جزیره خودنمایی می کند.در دل شیطان کوه  نیز آبشاری مصنوعی ایجاد شده که امروزه یکی از زیباترین مناطق سیاحتی گیلان به حساب می آید.در وسط استخر لاهیجان جزیره ای دیده می شود که در قدیم (میان پشته)نامیده می شد و پل سلیمانی طویل و کم عرضی از وسط قسمت جنوبی استخر،تفرجگاه حاشیه استخر را به داخل جزیره ارتباط می دهد.

معروف است که این استخر طبیعی در سال 1000 ه.ق (958 خورشیدی)یعنی 425 سال قبل به دستور شاه عباس کبیر احداث گردیده است.بام سبز لاهیجان در مسیر بالای شیطان کوه و در فضایی دل انگیز قرار دارد.

از بام سبز از بام سبز حدود هزار پله سیمانی تا پای کوه تعبیه شده که یکی از مسیرهای منتهی به بام سبز است.این محوطه سبز و زیبا به وسیله آبشاری زیبا و دیدنی از بدنه کوه به طرف پای کوه سرازیر می شود.تله کابین بام سبز لاهیجان به عنوان نخستین تله کابین گیلان راه اندازی شد.این تله کابین با هدف توسعه گردشگری ایجاد شده و ظرفیت جابه جایی چندین هزار نفر در سال را دارد.

جاده توریستی اسالم به خلخال – گیلان:

اسالم یکی از شهرهای استان گیلان در نزدیکی شهرستان تالش در شمال ایران قرار دارد.در پیرامون این شهر گردشگاه های فراوانی وجود دارد.از جمله ساحل گیسوم و جاده توریستی اسالم به خلخال که ابن جاده با همه نوع آب و هوایی در مسیر خود جزو یکی از زیبا ترین و بکر ترین جاده های کشور محسوب می شود.

پل خشتی تجن گوله – آستانه اشرفیه:

 

این پل در دهکده تجن گوله از توابع لاهیجان قرار دارد و دارای دو چشمه با طاق جناقی است.در پایه های میانی و جانبی پل اتاقک های کوچکی برای بیتوته ی کاروانیان احداث شده بود.طول پل 60 متر و عرض ان 25/4 و ارتفاع کلی آن بیش از 7/5 متر است.مصالح بکاررفته در این پل آجر،سنگ و ملات و ساروج است.این پل در زمان قاجاریه ساخته شده است.

بندر انزلی:

بندر انزلی یکی از شهر های ساحلی دریای خزر در استان گیلان است.بندر انزلی بزرگترین و اولین بندر شمالی ایران ،در حاشیه دریای خزر قرار داشته  و از این بندر با نام انزلی بارها در تاریخ یاد شده و طی قرون متمادی راه مهم ارتباطی اقتصادی با تمدن مشرق و مغرب زمین محسوب می شد.بخشی از محیط زیست طبیعی این شهرستان را دریا(40 کیلومتر نوار ساحلی)و بخش مهم دیگر را اکوسیستم ارزشمند تالاب انزلی تشکیل می دهد.شهر و بندر انزلی یکی از دیدنیهای استان گیلان نیز به حساب می آید.

آرامگاه دانای علی - رشت:

بقعه دانای علی با نام آرامگاهی است در شهرستان رشت مرکز استان گیلان.مردم شهر رشت اعتقاد وتعصب خاصی نسبت به این بقعه دارند.این بقعه در محله چمارسرا واقع شده است.دانای علی از اهالی روستای سیاه اسطلخ شهر رشت بود.به روایت قدما دانای علی انسانی بود که دارای قابلیت منحصربه فردی بوده است که این نکته علاوه بر دانش بالای این فرد در زمان خوش او را متمایز از دیگران ساخته.

آبشار لونک – سیاهکل:

این آبشار در منطقه جنگلی کنار جاده کوهستانی سیاهکل به دیلمان پس از شهر سیاهکل قرار دارد و فاصله ان تا شهر سیاهکل حدود 25 کیلومتر است.این ابشار دو قلو می باشد.

این آبشار یکی از آبشارهای کوچک و بزرگ این منطقه می باشد.آبشار لونک در فصل های بهار و پاییز آب فراوانی دارد و در تابستانها کم آب ما باشد.طبیعت زیبای اطراف این ابشار و جاذبه های سیاهکل و کوه درفک در این منطقه موجب شده که سالیانه گردشگران زیادی از آن دیدن کنند.

سوسن چلچراغ داماش – لوشان:

 

 

از اواسط خرداد ماه تا اواسط تیر ماه ،سوسن چلچراغ ، نگین نادر گل های ایران جشن منحصر به فرد خود را در دامنه های شرقی کوهستان درفک به نمایش می گذارد.این گیاه تنها گلی است که در فهرست آثار طبیعی کشور به ثبت رسیده و فقط در دو منطقه از جهان می روید یکی در منطقه عمارلوی روستای داماش در محدوده شهرستان رودبار و دیگری در لنکران جمهوری اذربایجان.هر ساله شکوه و زیبایی شکفت انگیز گل های سوسن سفید،همه دوستداران طبیعت را به این منطقه جلب می کند.داماش تنها در سوسن چلچراغ خلاصه نمی شود.

جنگل پیمایی هم از جمله لذت هایی است که نباید از دست بدهیم.مسیر دسترسی به این منطقه بزرگراه قزوین به شهر لوشان است که به سمت فرعی جیرنده منشعب می شود.جاده های ناهموار و پیچ در پیچ که در دامنه هایی تقریبا خشک و کم پوشش امتداد می یابد.از لوشان تا جبرنده حدود 42 کیلومتر است و از آنجا هم حدود 20 کیلومتر تا روستای داماش مسیر باقی می ماند.

منطقه داماش هوای سردی دارد و انبالا فقط مه است و ابر و چمنزارهای سبز با گل های رنگین.تمام مسیر جاده به سوی داماش پوشیده از بوته های بزرگ گل بابونه سفید و بوته های رنگین کلاه است که در هیچ کجای دیگر بدین انبوهی یافت نمی شود.به نظر می رسد که گل های بابونه سفید جای تابلوهای گردشگری را گرفته اند و مسافران را به سرزمین سوسن چلچراغ می برند.داماش جایی است که تنها در خیال می گنجد.درخشش و زیبایی سوسن چلچراغ در شب های مهتابی نیز خود یکی از زیباترین پدیده های الهی است که گردشگران را وادار به شب ماندن و چادر زدن در این منطقه می کند.در ضمن تخریب و آسیب رساندن به این گل جریمه دارد و از ریشه درآوردن هر پیاز سوسن چلچراغ مساوی است با پرداخت یک جریمه 400 دلاری.

ساحل زیبای صدف – آستارا: 

این مکان در تابلوی راهنما در 3 کیلومتری شهر لندویل به 7 کیلومتری شهرستان آستارا قرار دارد.استقرار و امکانات و تجهیزات باعث شده سواحل زیبای خزر به طرز جالبی موجب رفاه و تفریح سالم در منطقه باشدو به هنگام فصل تابستان توریستها و مسافران با استفاده از سالم سازی دریا با آرامش کافی به تفرج و تفریح بپردازند.این منطقه به خاطر مجاورت به جنگل و دریا با پوشش سرسبز و دلنشین جاذبه خاصی را برای گردشگران  و توریست ها بوجود آورده است.

تالاب بین المللی استیل –آستارا:

این تالاب در 7 کیلومتری شهر آستارا در حاشیه جاده لوندویل به استارا قرار دارد.اهمیت اکوتوریستی این تالاب از جهت نزدیکی به جاده،تنوع چشم اندازهای طبیعی همچون کوهستان ،جنگل و مزارع و کشتزارهای اطراف دو چندان می شود.ضلع غربی آن پوشیده از جنگل و پوشش های سبز گیاهی است و در ضلع شرقی آن درختان توسکای شناور منظره بسیار جالب توجهی را بوجود آورده است که در بهار و تابستان استراحتگاه مسافران بوده و از نظر گردشگری یکی از جاذبه های مهم تلقی می شود.وجود درختان توسکا در این تالاب جلوه ای دیدنی به آن بخشیده است.ازویژگی های تالاب عباس آباد آستارا این است که درختان این تالاب به علت اینکه ریشه آنها در آب قرار دارد،همواره در پهنای تالاب جابه جا می شوند و حرکت می کنند.به همین علت تالاب استارا به تالاب درختان شناور هم معروف است.

آبشار لاتون – آستارا:

 

 

یکی دیگر از جاذبه های توریستی شهر لندویل آستارا وجود چندین آبشار بزرگ و کوچک در ارتفاعات آن است که مهمترین و مرتفع ترین آن آبشار بارزاو یا آبشار لاتون است.این ابشار با ارتفاع حدود 105 متر در منطقه ای به نام لاتون قرار گرفته استاین محل از نظر مناظر و مناطق دیدنی دارای اهمیت فراوانی است.امروزه در آطراف آن استراحتگاه متعددی برای رفاه مسافران و توریستان به وجود آمده است و همه ساله این مکان مخصوصا خود آبشار و نواحی اطراف آن میزبان صدها و حتی هزاران نفر از توریست های داخلی و خارجی است.فاصله این آبشار از شهر لندویل بطور تقریبی حدود 14 کیلومتر است.فاصله از روستای کوته کومه تا آبشار حدود 6 کیلومتر است.در مسیر صعود به ابشار لاتون به روستای قدیمی آسیو شوان می رسیم که تقریبا خالی از سکنه است.به زبان تالشی،اسیو به معنی اسیاب و شوان به معنی کنار رودخانه می باشد.مسیر صعود آبشار،تپه  هایی جنگلی و بسیار زیباست که در طول مسیر چشمه های فراوانی با آبی خنک و نوشیدنی دیده می شود.انتهای مسیر نیز دارای پرتگاهایی خطرناک و مرگبار است.این آبشار در فاصله ی 500 متری قابل رویت است.

پناهگاه حیات وحش لوندویل -آستارا

این منطقه در سال 1352 حفاظت شده اعلام و در سال 1354 به پناهگاه حیات وحش تبدیل شد.لندویل منطقه ای است تالابی و جنگلی و جلگه ای به مساحت هزار و هفتاد و چهار هکتار در منتهی الیه غربی جنگلهای هیرکانی در استان گیلان،ارتفاع متوسط منطقه 20 متر پایین تر از سطح دریاهای آزاد است.لندویل دارای اقلیم خیلی مرطوب معتدل با متوسط بارندگی و دمای سالانه 1100 میلی متر و 15 درجه سانتی گراد است.گونه های اصلی گیاهی منطقه عبارتند از:توسکای قشلاقی،انار وحشی،ازگیل و تمشک تالشی،این پناهگاه شامل زیستگاههای متنوع آبی و خشکی برای جانوران است.125 گونه جانوری در منطقه شناسایی شده است که مهمترین انها عبارتند از روباه معمولی،گراز،سمورآبی،سیاه کاکل،پری شاه رخ و درنا.این منطقه زیستگاه قرقاول نیز محسوب می شود.تنوع زیستی و راه های دسترسی مناسب.زمینه فعالیتهای علمی و پژوهشی را در منطقه فراهم کرده است.

آبشار ویسادار - رضوانشهر:

 

 

آبشار زیبای ویساداردر 16کیلومتری شهر پره سر،از زیباترین نقاط طبیعی این شهرستان بحساب می آید.این آبشار به معنی"سایه درخت بید"است و همچون نگینی در دل جنگلهای زیبای این منطقه می درخشد.پره سر در حد فاصل میان شهرهای رضوانشهر و هشتپرتالش واقع شده استکه با رضوانشهر حدود 17 کیلومتر و با هشتپر تالش حدود 30 کیلومتر فاصله دارد.ابهت این پدیده طبیعی برای هر بیننده جالب و جذاب است.صدای ریزش اب از ارتفاع حدود 20 متری و نیم دایره ای که اب در دل سنگ و صخره برای رسیدن به دریا ایجاد می کند،واقعا منظره ایست دیدنی.

این آبشار جزو معدود آبشارهایی است که آنرا می توان از روی پل فلزی بالای آن عظمت و زیباییش را تماشا کرد.زیبایی ها و جاذبه های گردشگری استان گیلان به حدی است که نه با نوشتن قابل توصیف است و نه با دیدن،چون طبیعت به گیلان چنان جاذبه ای داده که حتی دیدن تعداد کمی از این جاذبه ها در سالهای متوالی برای جهانگردان و ایرانگردان امکانپذیر نیست.

روستای تاریخی ماسوله – گیلان:

دهکده توریستی ماسوله با قدمتی بیش از هزار سال در 25 کیلومتری شهر فومن قرار دارد.طبیعت زیبا ،معماری حیرت انگیز و اب وهوای کوهستانی ماسوله جذابیت فوق العاده ای را به این منطقه تاریخی بخشیده است.این شهرک تاریخی در وسعتی معادل 6/1 هکتار و در چهار محله شکل گرفته است.ماسوله دارای بازاری چهار طبقه می باشد که هر چهار محله بطور مستقل به بافت بازار شهر ارتباط دارند.شهرت و محبوبیت ماسوله در میان چند روستای شگفت انگیز ایران مانند:کندوان،میمند،سرآقا سید،ابیانه زبانزد خاص و عام است و سالانه چندین هزار نفر مسافر و شهرک ماسوله  و مناظر زیبا و طبیعی آن دیدن میکنند.این تعداد مسافر بیشتر در سه ماهه تابستان از این منطقه بازدید می کنند چرا که هوای آن در فصل تابستان معتدل و مرطوب است.گرچه زیبایی های ان در سه فصل دیگر سال چه بسا بیش از تابستان است.مسافرانی که علاقمند به استفاده از مناظر طبیعی هستند در سه فصل بهار،پاییز و زمستان می توانند شاهد مناظری بدیع از طبیعت ماسوله باشند.آنانکه جویای فضای آرام،ساکت و خلوت هستند.در این سه فصل ماسوله را مناسب خواهند یافت.

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 24
  • کل نظرات : 5
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 1
  • آی پی امروز : 32
  • آی پی دیروز : 0
  • بازدید امروز : 38
  • باردید دیروز : 1
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 38
  • بازدید ماه : 95
  • بازدید سال : 1,056
  • بازدید کلی : 25,899